Orzechy – pokarmem gęstym odżywczo

Wszystkie orzechy są bardzo bogate w substancje odżywcze. Ale warto przyjrzeć się, które orzechy danych substancji mają najwięcej. Orzechy laskowe to owoce leszczyny, drzewa, które rośnie również w Polsce. Posiadają wartości odżywcze i lecznicze. Zdecydowanie wyróżnia je wysoka zawartość witaminy E. Jest ona nazywana witaminą młodości i płodności, dlatego często polecana jest przy problemach z zajściem w ciążę.

Substancje odżywcze zawarte w orzechach laskowych

  • witamina E – 15 mg na 100 g,
  • witaminy z grupy B – wzmacniają układ nerwowy,
  • potas – obniża ciśnienie,
  • wapń i fosfor – m.in. odpowiadają za stan naszych kości i zębów,
  • nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), głównie jednonienasycone – pomagają niwelować tkankę tłuszczową, zwłaszcza tak znienawidzoną „oponkę”.

Działanie zdrowotne orzechów laskowych

Drugim po witaminie E składnikiem w który orzechy laskowe są bardzo bogate jest potas (670 mg na 100 g). To niezbędny pierwiastek, który wpływa na pracę serca, reguluje ciśnienie krwi, wpływa na odporność na stres. Oprócz niego zawierają również dużo błonnika (9.5 mg na 100 g) i kwasów tłuszczowych nienasyconych. Obniżają więc poziom złego cholesterolu i zapobiegają miażdżycy. Orzechy laskowe zawierają argininę. Jest to aminokwas, który w wyniku pewnych reakcji w organizmie poprawia kondycję naczyń krwionośnych, rozluźniając ich mięśnie gładkie i zwiększając światło. W duecie z witaminą E, która nie pozwala sklejać się płytkom krwi, gwarantują organizmowi terapię przeciwzakrzepową. Należy więc orzechy laskowe wprowadzić do menu ze względu na ochronę układu naczyniowego i serca.

Współczesne terapie wykorzystują orzechy laskowe i ich właściwości do leczenia kaszlu. W połączeniu z miodem i mlekiem tworzy napój, który z powodzeniem pozbawia nas tej przykrej uciążliwości. Oprócz samych owoców leszczyny w terapiach naturalnych wykorzystuje się również liście i korę. Ich odwar w medycynie ludowej od lat z powodzeniem stosuje się na żylaki.

Orzechy laskowe polecane dla mężczyzn

Witamina E która jest w dużej ilości w orzechach laskowych, polecana jest dla mężczyzn w przypadku problemów z niepłodnością. Jest niezbędna aby hormon gonadotropowy był wydzielany w odpowiedniej ilości, niezbędnej dla prawidłowego funkcjonowania narządów rozrodczych mężczyzn. Nie bez powodu nazywana jest witaminą płodności.

Jakie orzechy kupować i jak je przechowywać?

Najwięcej witamin i minerałów zachowają orzechy, które są w łupinach. Spożywamy je wtedy bezpośrednio po pozbawieniu skorupki. Chroni ona owoc przed ciepłem, powietrzem i światłem, czyli tymi czynnikami, które wpływają na proces utleniania. Gdy nie masz dostępu do orzechów w łupinach, lepiej wybierz te zapakowane.

 

Fenomen orzechów pistacjowych

Są jedną z przekąsek, po które warto sięgnąć nie tylko ze względu na świeży smak, ale przede wszystkim dzięki ich wpływie na organizm. Pistacje podobnie jak inne orzechy, jeszcze niedawno były uważane za tuczące i niezdrowe. Jednak dziś już udowodniono, że nie tylko powinny stać się nieodzowną częścią zbilansowanej diety, ale przede wszystkim rewelacyjnie wpływają na nasz organizm.

Właściwości odżywcze orzechów pistacjowych

Pistacje są bogatym źródłem białka roślinnego, a także jedno- oraz wielo-nienasyconych kwasów tłuszczowych, co wiąże się z bardzo wysoką wartością energetyczną jaką nam dostarczają. Mimo, że składają się one głównie z tłuszczów, nie zawierają ani grama niezdrowego cholesterolu. Uważa się również, że są one niezbędne w diecie osób mających problemy z chorobami krążeniowymi. Ponad to pistacje dostarczają błonnik pokarmowy, który potrafi pokryć dzienne zapotrzebowanie zaledwie przy zjedzeniu około 30 g tychże owoców. Orzechy pistacji są również bogate w kwas foliowy, magnez, miedź oraz składniki przeciwutleniające, które mają za zadanie chronić organizm człowieka przed niekorzystnym wpływem stresu oksydacyjnego.

Pistacje dobre na odchudzanie

Mimo, że są dość kaloryczną przekąską (dostarczają około 562 kcal w 100 g), można spokojnie wprowadzić je do diety, również tej odchudzającej. Dlaczego? Pistacje posiadają właściwości odchudzające, głównie dzięki wysokiej zawartości błonnika, który nie tylko powoduje uczucie „najedzenia się” na dłuższy czas, ale przede wszystkim – dzięki zdrowym kwasom tłuszczowym – regulującym metabolizm oraz zapobiegającym gromadzeniu się niepotrzebnej tkanki tłuszczowej.

Pistacje w kuchni

Pistacje są nazywane „owocami szczęścia” lub zielonymi migdałami. W smaku są słodkie i bardzo delikatne. Można zajadać je nie tylko obrane z łupinki, ale także wykorzystać chociażby w:

  • baklawie (rewelacyjny deser turecki),
  • cukiernictwie (lody, desery, torty, strucle),
  • risottach,
  • potrawach mięsnych,
  • sałatkach i surówkach.

Spożywanie pistacji w ciąży i podczas karmienia piersią

Pistacje spokojnie można zajadać również w okresie ciąży, a nawet jest to zalecane ze względu na dużą ilość witaminy B6 którą zawierają. Witamina ta jest szczególnie ważna dla kobiet noszących pod sercem nowe życie. Nie tylko wspomaga ona działanie układu odpornościowego, ale wspomaga także produkcję czerwonych krwinek. Zapobiega również anemii, co jest często problemem kobiet ciężarnych.

Jeżeli chodzi o okres karmienia piersią oczywiście nie ma przeciwwskazań dla wprowadzenia ich do diety pod warunkiem, że nie występują żadne objawy alergii u dziecka, gdyż jednak jest to owoc wysoko alergizujący.

 

Orzechy piniowe – co warto wiedzieć?

Orzechy ogólnie uważane są za bardzo zdrowe, dlatego też warto włączyć je do codziennej diety. Jakie właściwości mają orzechy piniowe i czy warto spożywać je na co dzień?

Orzechy piniowe – co warto wiedzieć o ich właściwościach?

Orzechy piniowe to nasiona sosny. Mimo to, po ich obraniu, są dość miękkie, dlatego wiele osób uważa je za bardzo smaczną przekąskę. Orzechy piniowe są dość małe i mają charakterystyczny zapach. Jednak warto je spożywać nie tylko ze względu na smak. Oto składniki, które można znaleźć w tych orzeszkach:

  • magnez
  • potas
  • antyoksydanty
  • kwasy tłuszczowe

Dlaczego te składniki są istotne dla ludzkiego organizmu? Magnez to bardzo ważny pierwiastek w ludzkim organizmie. Wystarczy tylko pamiętać o tym jakie objawy mogą pojawić się w przypadku jego niedoboru. Przede wszystkim na brak magnezu wskazują problemy z koncentracją i pamięcią. Również kurcze mięśni (na przykład powieki oka) mogą wskazywać na niedobory tego pierwiastka. Dlatego też warto wprowadzić orzechy piniowe do codziennej diety.

Potas to także bardzo istotny składnik diety. W przeciwieństwie do sodu potas jest trudniejszy do znalezienia w produktach spożywczych. Tymczasem od równowagi między sodem a potasem w organizmie zależy prawidłowa praca serca. Nic więc dziwnego, że wszelkie produkty zawierające potas są polecane przez lekarzy.

Antyoksydanty to różne substancje, które zmniejszają stres oksydacyjny komórek. Niektóre czynniki mogą przyczyniać się do szybszego starzenia się komórek organizmu, co niekorzystnie wpływa nie tylko na wygląd skóry, ale także na działanie całego organizmu. Dlatego też antyoksydanty są obecnie bardzo poszukiwanymi składnikami codziennej diety.

Kwasy tłuszczowe, w przypadku orzechów piniowych, mają wielorakie działanie. W tych orzechach znajdują się takie kwasy tłuszczowe, które mogą między innymi wpływać korzystnie na proces odchudzania się. Dlatego są szczególnie polecane w przypadku wszelkiego rodzaju diet odchudzających, ale także jako dodatek do standardowego menu. Warto pamiętać, że kwasy tłuszczowe zawarte w większości roślin są niezbędne dla prawidłowego działania ludzkiego organizmu.

Co jeszcze warto wiedzieć o orzechach piniowych?

Orzechy piniowe zawierają również sporo białka. To istotna wiadomość dla osób, które rezygnują z produktów pochodzenia zwierzęcego na rzecz roślinnego pokarmu. Tak samo jak w przypadku innych orzechów również orzechy piniowe warto jest moczyć przed spożyciem. Zawierają one bowiem kwas fitynowy, który niezbyt dobrze wpływa na zęby. Moczenie orzechów w wodzie ma na celu pozbycie się tego składnika, natomiast nie wpływa na inne właściwości produktu.